יום ראשון, 24 באפריל 2011

טרנדים באופנה ותערוכת Post Fossil

די מזמן (לא רוצה להסגיר את הדיליי שלי בימים אלו) הלכתי לשמוע הרצאה על טרנדים עתידיים באופנה מאת חזאית הטרנדים לי אדלקורט. לי, אשה מרשימה ממוצא הולנדי, נתנה את ההרצאה באולם מדיטק חולון שהיה מלא מפה לפה באנשי תעשיית האופנה, העיצוב וסתם סקרנים (כמוני) כתוספת ומבוא לתערוכת Post Fossil שאצרה במוזיאון העיצוב הסמוך. למי שלא יצא לראות את המוזיאון, שעיצב רון ארד, ואת התערוכה, אני ממליצה (התערוכה קטנה - ממש בגודל לטעמי) ויש עדיין הזדמנות עד נעילתה בסופ"ש הזה (30 באפריל).

לי אדלקורט (התמונה לקוחה מפה וצולמה על ידי Philippe Munda)
לי דיברה בקול שקט ואיטי אך ההרצאה שלה הייתה מעוררת השראה ומרתקת ופתחה בקליפ שהציג מקבץ קטעי וידאו מאסונות הטבע שארעו ב-2010. מסתבר שבשנה שעברה היו 412 אסונות טבע בעולם (וזה עוד לפני הצונאמי ביפן, השטפונות באיי תאילנד, רעידת האדמה בניו זילנד, וכו') שגרמו ל-6 מיליון אנשים להפוך לחסרי בית, למאות אלפי הרוגים, ולעלות שיקום המוערכת בביליוני דולרים. <<די כבד לפתיחה של הרצאה על אופנה, לא? אבל זה הייחוד של חוקרי טרנדים - שהם "חוזים" טרנדים עתידיים מתוך בחינה של מה שקורה עכשיו בעולם>> בכל אופן, לי טוענת שהאדם לוקח מהאדמה בצורה אלימה מאז שחר ההיסטוריה, וזו דרכה של "אמא אדמה" לאותת שהגיע הזמן לסיים את מסע השוד האגרסיבי הזה. היום, בניגוד לעבר, יש לאדם אפשרות לפתור חלק מהבעיות הקשורות לייצור וניצול משאבי טבע.

באופנה, לי מדברת על הפחתה של 10% מההיצע בקולקציות כי יש יותר מידי ייצור ויותר מידי מבחר. ניתן כבר לראות ביטויים למגמה הזו בתעשיית האופנה: למשל 10% מתוך הכותנה המיוצרת היא bio-cotton, חלק מהייצור חוזר לארה"ב, נפתחות מחלקות ומיוצרות קולקציות אופנה אקולוגיות, Levi's משתמשים בפחות מים לשטיפת הג'ינסים שלהם (בכלל תעשיית הג'ינס מאד מזהמת ואפשר היום להשתמש בלייזר כדי לתת לג'ינס מראה "מיושן" במקום בשטיפות) וכו'. חלק מהמגמה הזו נובע גם מהתייקרות הייצור בסין, מה שגורם לחזרה לייצור מקומי לפחות בחלקו. בנימה צינית משהו היא ציינה שאמנם יש עוד כמה מדינות בעולם שניתן לנצל לייצור זול, כמו אפריקה, אבל שם אין מסורת של ייצור טקסטיל... בכל אופן תוך 10 שנים לדעתה העולם כולו יהיה השוק הפוטנציאלי לאופנה ולכן יש להחזיר את הייצור המקומי כבר עכשיו.

לי דיברה גם על הנושא של ערך האופנה. במשבר הכלכלי של 2008 התברר שכסף הפך למוצר אבל מאחוריו לא היה ערך ממשי. במקביל צריך לחנך לכך שאופנה לא צריכה להיות מוצר שמשתמשים בו וזורקים למחרת. זמנה של התפישה הזו חלף. אנו עדיין רואים את ביטוייה בחנויות - איכות גרועה של פריטי אופנה, בגדים שלא טורחים אפילו לגהץ לפני ששמים בתצוגה (כאן היא ציינה לרעה את הרשת חביבת הישראלים H&M), וכו'. פשוט לא יכול להיות שטי-שירט עולה פחות מקרואסון! זה לא הגיוני... אנשים מתחומי היצירה השונים שמתנגדים למגמה הזו החלו לפעול כנגדה, למשל בפתיחת עסקים קטנים המייצרים מוצרי אופנה איכותיים. לי מציעה שאנו כחברה נכרה מנטלית את משאבי האדמה - עבור רעיונות והשראה - אבל לא לחומרים כפי שאנו עושים היום. זה אולי נשמע נאיבי, אבל צריך לזכור שהיא מנסה להצביע על מגמה - זה לא אומר שלא יהיה יותר שימוש במשאבי הטבע אלא שהשימוש בהם יהיה מושכל יותר וזהיר יותר. היא מציעה לפסוע בצעדי תינוק קטנים כדי לשנות את הסביבה שלנו לטובה.

בשלב זה היא הראתה סדרה של תמונות של ההשראות מהטבע שישפיעו על הטקסטיל והאופנה שנראה בעתיד הקרוב בחנויות. קצת קשה להמחיש את הרעיונות ללא התמונות והמוזיקה מההרצאה אבל כדי שבכל זאת משהו יעבור שיבצתי דווקא תמונות שצילמת בתערוכה שאינן עוסקות באופנה פרופר ומנסות להעביר את הרעיונות ואת המגמה באמנות של Post-Fossil - האנושות המודרנית המושפעת מהטבע, אך לא בצורה פרימיטיבית כאנשי המערות הקדומים, אלא תוך שימוש בטכנולוגיה וידע מודרניים.

השפעות של חומרים טבעיים:
  • אבן גיר (chalk) - צבעים לבנים חמים, משחקים ושילובים של אופנת קז'ואל ואופנה עילית, עייפות מאופנה, חזרה לחולצה המכופתרת,  תלת מימד וטקסטורות בבד, משטחים מאובקים.
  • מאובנים (fossil) - תחושה של תנועה, אפקטים מבריק וגם מאט, טקסטורה לא חלקה (ככל שיהיו בחיינו יותר מסכים כך נרצה לחוש יותר טקסטורה בחומרים).
The White (Jack) Rabbit - ארנב מחלקים ממוחזרים של רהיטי עץ - Nikola Nikolov
  • מים (water) - הצבע כחול (כבר רואים את זה), שקיפויות, ממשיך מפני שזה כל כך בסיסי.
  • חול (sand) - משטחים לא אחידים, פסים אופקיים, פשתן, שמבריי (סוג של כותנה), ג'רסי צמרירי, מדים, חולצות מכופתרות.
  • סלע (rock) - גרניט כהשראה להדפסים ולחומרים, גוונים של צבעים טבעיים, חצי כהים, אריגת איקט, חלוקי אבן כהשראה להדפסים, פשתן, השפעות של אופנת טיפוס הרים.
Dickies - כורסאות רכות דמויות חלוקי נחל וסלעים - עיצוב Anthony Kleinepier, יצרן Moooi
  • גבישים (crystal) - רקמה, שכבות, צבעים רכים ופסטלים עדינים, חרוזים, ומנגד - אבנים יקרות וצבעים חזקים מאד (jewel colors). פאייטים הפכו לבייסיק (כבר לא נתפשים יותר כחומר לבגדי ערב בלבד). Lapis Lazuli - צבע פופולרי שמקורו באבן כחולה. צבעים ושכבות של אבני אגאט (agate).
  • צבען (pigment) -צהוב הוא הוורוד של העתיד... שימוש בצבעים טבעיים לצביעת בדים, צבעים וורדרדים-ביג'יים שמקורם בעלי תה, בשורשים כגון סלק וגזר, הטבעות של עלים. צבעי טרה-קוטה (מעורב עם צבע  גיר).
גולם - ייצוג עכשווי לגולם היהודי העשוי בוץ - רדיש
  • סיבים - סריגת קרושה (crochet), סלים ארוגים (weaved baskets), רפיה, פשתן, המפ (hemp).
ערימה - מושבים מבד עמיד מחומר לא ארוג - שיר אתר
  • גימורים - גימור לא חלק (destroyed finish)
ומנגד:
  • פלסטיק (plastic) -יש כבר  bio-plastic זמין לשימוש אבל לא משתמשים בו עדיין בצורה מסחרית רחבת היקף. השימוש בפלסטיק מתבטא בטרנד של "עשה זאת בעצמך" מחומרי פסולת, בקולאז'ים, בהשראות נוודיות ובעומס ויזואלי. 
Raw Edges - דוב שקיות - יעל מר ושי אלקלעי
  • דלק (fuel) - צבע פטרול (אפור ירקרק), אפקט ציפוי מבריק - כמו נפט שנשפך על החומר, בדים דמויי פחם.
  • מטאורים (meteorites) - כשאין מספיק חומרים על כדור הארץ נתחיל לכרות את הכוכבים... סריגת קרושה (crochet) אגרסיבית, משטחים מחזירי אור, זהב, קשקשים, שריון.
Do Hit - כורסת מתכת אל-חלד לעיצוב עצמי - Marijn van der Poll
  • הדפסים (print) - הדפסים על פאייטי ענק, הדפסים ידניים, דוגמאות (patterns) פרימיטיביות, מופשטות והשפעות של שנות ה-70.
  • הרוכסן (zipper) כאלמנט מרכזי בעיצוב.
עד לפעם הבאה, חגשמח!
גילי









אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה